لرن بلاگ

تصویر نمایشی برای مقاله وردپرس یا html

وردپرس یا html، کدام یک برای ساخت وب‌سایت بهتر است؟

مقدمه

شاید ساخت یک وب‌سایت کار مهیجی به نظر بیاید. فرقی نمی‌کند که قصد شما راه‌اندازی یک تجارت باشد، بخواهید خلاقیت و مهارت خود را نشان دهید یا تنها قصدتان این باشد که حضور آنلاین داشته باشید. در هر صورت تصمیم مهم و حیاتی که باید در این زمینه بگیرید آن است که از چه ابزار و تکنولوژی جهت ساختن سایت خود بهره ببرید. در واقع مسئله‌ای که در این مقاله قرار است به آن پرداخته شود، این است که آیا بهتر است از قدرت خام html به عنوان زبان پایه وب استفاده کنیم؟ یا از ویژگی‌ها و قابلیت‌های یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) مانند وردپرس بهره ببریم؟ باید گفت که پاسخ به چنین مسئله‌ای نیازمند سال‌ها تجربه و درک صحیح از دنیای وب‌سایت است. هم html و هم وردپرس، هر دو راه‌کارهای مناسبی برای ساخت وب‌سایت هستند.

باید بتوانیم پاسخ دهیم که بالاخره وردپرس یا html؟ کدام را برای ساخت وب سایت خود برگزینیم (HTML VS WordPress
باید توجه داشته باشید که نیازمندی‌های سایت شما به چه صورت است. همچنین باید بدانید که قابلیت‌های هر یک از این ابزارها در چه زمینه‌هایی است. در این مقاله به مقایسه html و وردپرس (HTML VS WordPress) می‌پردازیم.

تصویر مربوط به وردپرس یا html یا (HTML-vs-WordPress)

قصد داریم به شما کمک کنیم بتوانید تصمیم مناسبی در انتخاب بین وردپرس یا html داشته باشید. برای این منظور ما نقاط قوت، محدودیت‌ها و معیارهایی که باید مورد توجه قرار گیرند، بررسی می‌کنیم. با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

درک درست از نیاز به ساخت وب‌سایت

وقتی صحبت از ساخت وب‌سایت می‌کنیم، نمی‌توان به صورت کلی گفت که بهترین راه‌کار و روش ساخت وب‌سایت چیست؟ انتخاب بهینه شما بستگی به عوامل متعددی دارد. از جمله این عوامل و معیارها می‌توان از مهارت‌های فنی، ویژگی‌های دلخواه شما برای وب‌سایت، نوع وب‌سایت و اهداف بلندمدت شما نام برد. قبل از اینکه به جزئیات بپردازیم، بهتراست بر اساس نیازهای خود پاسخ مناسبی به سؤالات زیر داشته باشید:

  • مهارت‌های فنی: آیا شما تجربه کار با زبان‌های html ، CSS و جاوااسکریپت1JavaScript را دارید؟ آیا علاقه‌مند به یادگیری برنامه‌نویسی و اصول کدنویسی برای وب‌سایت هستید؟
  • هدف: شما قصد دارید چه نوع وب‌‌سایتی بسازید؟ یک بلاگ ساده، یک فروشگاه تجارت الکترونیک2e-commerce یا هر سایت دیگری که مدنظر شما است را در نظر داشته باشید.
  • آینده‌نگری: آیا فکر می‌کنید سایت شما در آینده نیاز به رشد و توسعه بیشتر خواهد داشت؟ یعنی آیا محتوای بیشتر یا قابلیت‌های بیشتری قرار است بعدها به سایت شما افزوده شود؟

درک تفاوت‌های پایه‌ای میان وردپرس و html

برای درک بهتر تفاوت وردپرس و html جهت تصمیم‌گیری بهتر میان وردپرس یا html در این بخش به توصیف مختصری از ویژگی‌های هر یک، نقاط قوت و نقاط ضعف آنها پرداخته‌ایم.

زبان html: زبان پایه ساخت وب‌سایت

html به عنوان زبان پایه هر وب‌سایتی که در بستر اینترنت مشاهده می‌کنید، شناخته می‌شود. در واقع اسکلت و ساختار وب‌سایت را زبان html می‌سازد. محتوای سایت شامل تصاویر، پاراگراف‌ها، عنوان‌ها و لینک‌های به کار رفته، همگی به کمک html درون وب‌سایت گنجانده می‌شوند. به بیان ساده صفحه‌بندی اولیه و المان‌های سازنده یک وب‌سایت، به وسیله زبان html ایجاد می‌گردد.

نقاط قوت html

برخی نقاط قوت html را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • کنترل کامل: با استفاده از html شما تسلط و کنترل کاملی بر روی المان‌های به‌کاررفته در وب‌سایت خواهید داشت.
  • سبک بودن و سرعت بالا: اگر سایت شما به گونه‌ای است که تنها باکدهای html به خوبی به اهداف خود دست می‌یابد، یا به عبارتی یک سایت استاتیک3Static است، استفاده از فقط html در سایت، باعث افزایش سرعت سایت و کم‌شدن حجم آن می‌شود. از این لحاظ یک مزیت برای سایت شما محسوب می‌شود.
  • مناسب برای سایت‌های استاتیک: همان‌طور که ذکر شد، اگر سایت شما نیاز به به‌روزرسانی مداوم مطالب ندارد، html برای آن مناسب است. در واقع استفاده از html برای سایت‌های ساده که ویژگی‌ها و قابلیت‌های پیچیده‌ای نیاز ندارند، بهترین راه‌کار است.

نقاط ضعف html

برخی نقاط ضعفی که در استفاده از html وجود دارد، در زیر خلاصه می‌شوند:

  • نیاز به مهارت کدنویسی: برای ساخت وب‌سایت با html، باید با اصول برنامه‌نویسی به وسیله آن آشنایی داشته باشید. به عبارتی باید مهارت کدنویسی لازم را داشته باشید تا بتوانید صفحات وب‌سایت خود را به شکل مناسبی سامان‌دهی کنید.
  • قابلیت‌های محدود: به‌کارگیری ویژگی‌های پیشرفته‌تر وب‌سایت نیاز به تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر دارد. برخی از این ویژگی‌ها عبارتند از: ساخت فرم‌ها4forms، محتوای پویا، المان‌هایی که کاربر سایت با ‌آنها تعامل دارد و …. برای اضافه‌کردن این قابلیت‌ها به وب‌سایت، نیاز به زبان‌های برنامه‌نویسی مانند جاوااسکریپت و CSS احساس می‌شود.
  • نگهداری سایت: برای نگهداری سایت و به‌روزرسانی محتوای آن، در یک سایت ساخته شده با html، باید به صورت دستی کدها را ویرایش کنید. این مسئله خسته‌کننده بوده و برای کاربرانی که دانش فنی کافی ندارند، مشکل خواهد بود.
  • محدودیت‌ها در ساخت وب‌سایت‌های تجاری و نرم‌افزارهای تحت وب: بدون محتوای پویا، مسلّماً ساختن وب‌سایت‌های تجاری و نرم‌افزارهای تحت وب که قابلیت‌های بیشتری را طلب می‌کنند، امکان‌پذیر نیست. به عنوان مثال ایجاد قابلیت ثبت‌نام کاربران در یک وب‌سایت، با استفاده از html به تنهایی بسیار دشوار بوده یا شاید بهتر باشد بگوییم غیرممکن است.
  • زمان‌بر بودن: در صورتی که بخواهید مرتب محتوای وب‌سایت خود را به‌روزرسانی کنید، بخصوص برای وب‌سایت‌های بزرگ، استفاده از html روش زمان‌بری خواهد بود.
  • تأثیر منفی در موتورهای جستجو: با توجه به سختی‌هایی که به‌روزرسانی مطالب و محتوای وب‌سایت‌های ساخته‌شده با html به همراه دارد، احتمالاً این‌گونه وب‌سایت‌ها به صورت منظم و مداوم به به‌روزرسانی محتوای خود نمی‌پردازند. این مسئله در رتبه‌بندی سایت در موتورهای جستجو تأثیر منفی می‌گذارد.

وردپرس: قدرتمندترین سیستم مدیریت محتوا

وردپرس یا html، باید گفت برخلاف html، وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای پویا است. این CMS5content management system بر پایه زبان PHP کدنویسی شده و از یک پایگاه داده MySQL برای ذخیره‌سازی اطلاعات سایت، سود می‌برد.
وردپرس از رابط کاربری محبوب و کاربرپسندی6user-friendly برخوردار است. ابزارهای قدرتمندی در آن تعبیه شده است که به شما اجازه می‌دهد وب‌سایت‌های متنوعی را ایجاد کنید. شما برای استفاده از وردپرس، نیاز به دانش کدنویسی بالایی ندارید. به وردپرس به چشم جعبه ابزاری قدرتمند نگاه کنید که توانایی شما را در ساخت وب‌سایت بالا می‌برد.

نقاط قوت وردپرس

برای درک نقاط قوت وردپرس، برخی موارد در ادامه اشاره می‌شود:

  • کاربری آسان: یکی از اولویت‌های وردپرس، کاربری آسان است. استفاده از ویرایشگر بصری7visual editor، داشبورد مدیریتی و منوهای ساختاریافته، ساخت وب‌سایت‌ را حتی برای تازه‌کارها آسان می‌کند.
  • ویژگی‌ها و قابلیت‌های فراوان: قابلیت‌های پایه وردپرس به همراه اکوسیستمی قدرتمند از تم‌ها و افزونه‌ها، امکان ساخت هر نوع وب‌سایتی را فراهم می‌کند. از وبلاگ گرفته تا وب‌سایت‌های شخصی8portfolios و حتی فروشگاه‌های تجارت الکترونیک9e-commerce stores همگی را می‌توان با وردپرس ایجاد کرد.
  • مخاطبان فراوان: با توجه به محبوبیت روبه‌رشد وردپرس، جامعه عظیمی از توسعه‌دهندگان و کاربران وردپرس شکل گرفته است. همین مسئله موجب شده است تا آموزش‌های فراوان، پشتیبانی مناسب از باگ‌ها و ایرادها و منابع مطالعاتی غنی برای این ابزار موجود باشد.

نقاط ضعف وردپرس

برخی از نکات نیز در اینجا اشاره می‌شود تا شما خوانندگان بیشتر با نقاط ضعف وردپرس آشنا شوید:

  • سرعت پایین‌تر: در مقایسه با سایت‌هایی که تنها با html ساخته شده‌اند، سرعت‌ سایت‌های وردپرسی پایین‌تر است. دلیل این مسئله نیز وابستگی وردپرس به پایگاه داده و افزونه‌های مختلف است. به خصوص اگر شما به بهینه‌سازی سرعت سایت خود نپردازید، این مسئله برای شما مشکل‌ساز می‌شود.
  • وابستگی به ابزارهای گوناگون: معمولاً در یک سایت وردپرسی برای ایجاد ویژگی‌های موردنظر سایت، از افزونه‌های مختلف استفاده می‌گردد. این افزونه‌ها در عین حال که قابلیت‌های متنوعی را به وب‌سایت اضافه می‌کنند و آن را انعطاف‌پذیرتر می‌کنند، ممکن است تأثیر منفی بر روی عملکرد سایت نیز داشته باشند. گاهی اوقات نیز این افزونه‌ها با یکدیگر تداخل داشته و مشکلاتی برای وب‌سایت‌ها ایجاد می‌کنند.

معیارهای مهم در تصمیم‌گیری میان وردپرس یا html

زمانی که می‌خواهید بین وردپرس یا html یا همان HTML VS WordPress تصمیم بگیرید، چند معیار مهم باید بررسی شوند. این معیارها بر روی تجربه ساخت وب‌سایت شما و موفقیت شما در درازمدت اثرگذارند.
در ادامه به بررسی این موارد می‌پردازیم:

کاربری آسان و میزان سختی یادگیری ابزار مورد استفاده

به عنوان اولین معیار، به بررسی کاربری‌ آسان هر یک از این دو ابزار و میزان سختی که در یادگیری کار با آنها باید متحمل شوید، پرداخته‌ایم.

  • زبان html: در واقع html یک زبان است که برای ایجاد صفحات وب‌سایت‌ها استفاده می‌شود. به‌کارگیری آن نیازمند یادگیری ساختار و به عبارتی syntax مربوط به html است. همچنین احتمالاً برای ساخت یک وب‌سایت مناسب نیاز به دانستن CSS (برای استایل‌دهی به المان‌ها) و جاواسکریپت (برای ایجاد المان‌های پویا و تعاملی) نیز خواهید داشت. کسب چنین دانش و مهارتی، به خصوص برای تازه‌کارها، نیاز به صرف زمان و مطالعه فراوان دارد.
  • وردپرس: در نقطه مقابل وردپرس برای کاربران از تمامی سطوح فنی مناسب است. به کمک رابط کاربری جالب وردپرس، سازنده وب‌سایت با قابلیت کشیدن و رها کردن10drag-and-drop builders و همچنین منابع مطالعاتی غنی، می‌توانید وب‌سایت خود را بدون اینکه نیاز به درک عمیقی از دانش برنامه‌نویسی داشته باشید، بسازید.

قابلیت‌ها و ویژگی‌های وردپرس یا html

قابلیت‌ها و کارایی‌های هر یک از این دو راه‌کار ساخت وب‌سایت نیز از اهمیت بالایی در تصمیم‌گیری شما برخوردار است. لذا به بررسی هر یک می‌پردازیم.

  • قابلیت‌های زبان html: در واقع باید گفت که زبان html تنها ساختار پایه ساخت یک وب‌سایت را ارائه می‌کند. برای ارتقاء قابلیت‌ها و اضافه‌کردن ویژگی‌هایی چون فرم‌های تماس، گالری تصاویر، ثبت‌نام و ورود کاربران یا محتوای پویا به سایت موردنظر، شما نیاز دارید که CSS، جاوا اسکریپت یا زبان‌های برنامه‌نویسی سمت سرور مانند PHP را نیز به کار بگیرید. البته با این کار پیچیدگی پروژه شما و زمانی که باید برای انجام آن صرف کنید نیز افزایش می‌یابد.
  • قابلیت‌های وردپرس: در نقطه مقابل در دنیای وردپرس تقریباً اکثر ویژگی‌ها و قابلیت‌های سایت، به کمک پلاگین‌ها (افزونه‌ها) ایجاد می‌شوند. از فرم تماس گرفته تا ابزارهای SEO11search engine optimization تا ویژگی‌های مورد نیاز فروشگاه‌های تجارت الکترونیکی و … همگی به وسیله انواع افزونه‌های موجود صورت می‌گیرند. در واقع با چند کلیک شما می‌توانید قابلیت‌ و ویژگی نسبتاً پیچیده‌ای را به وب‌سایت خود اضافه کنید.

مثال‌های کاربردی از قابلیت‌های وب‌سایت

در ادامه برخی ویژگی‌هایی که اغلب افراد از وب‌سایت‌ها انتظار دارند و نحوه انجام و اجرای آنها توسط html و وردپرس آورده شده است:

  • ویژگی‌ یا قابلیت وبلاگ: در واقع وردپرس در زمینه ایجاد وبلاگ عالی است و یکی از اهداف اولیه استفاده از وردپرس در همین زمینه است. ایجاد دسته‌بندی، برچسب مقالات، سیستم کامنت‌گذاری و … همگی به صورت پیش‌فرض در وردپرس تعبیه شده‌اند. امّا برای ایجاد ویژگی‌های مشابه در زبان html باید خودتان دست بکار شده و کدنویسی کنید.
  • تجارت الکترونیک: در حالیکه وردپرس از پلاگین‌های معروفی چون ووکامرس12WooCommerce برای ایجاد فروشگاه‌های آنلاین و تجارت الکترونیک سود می‌برد، ساختن وب‌سایتی که تنها از html استفاده کند و چنین قابلیت‌های پیچیده‌ای نیز داشته باشد، اصلاً امکان‌پذیر به نظر نمی‌آید.
  • ساخت سایت‌های عضویت ویژه13Membership Site: شاید شما بتوانید با کدنویسی اضافه و استفاده از html سایت‌های این چنینی را ایجاد کنید. امّا در دنیای وردپرس افزونه‌های متعددی وجود دارند که فرآیندهای ثبت‌نام کاربران، محدودکردن نمایش محتوا برای کاربران خاص و مدیریت عضویت در سایت و پلن‌های آن را به خوبی اجرا می‌کنند.

مدیریت محتوا توسط وردپرس یا html

یکی دیگر از معیارهای تصمیم‌گیری، بحث مدیریت محتوا در وب‌سایت است. در ادامه، این مبحث را برای html و وردپرس بررسی می‌کنیم.

  • مدیریت محتوا با html: برای مدیریت محتوا و تغییر و به‌روزرسانی آن در وب‌سایتی که به صورت کامل با html ایجاد شده است، معمولاً باید به صورت مستقیم با کدها و فایل‌های html درگیر شوید. شما با این روش ویرایش محتوا به خصوص برای وب‌سایت‌های بزرگ، بسیار خسته‌ خواهید شد. به ویژه اگر دانش و تجربه فنی مناسب این کار را نیز نداشته باشید.
  • مدیریت محتوا با وردپرس: وردپرس، با ایجاد داشبورد کاربری روان و جذاب به شما امکان می‌دهد که به راحتی نوشته‌ها، صفحات و انواع دیگر محتوا را ایجاد کنید. ویژگی‌هایی مانند: ویرایش بصری، کتابخانه تصاویر و فایل‌ها، ذخیره نوشته‌ها، مدیریت کاربران سایت در سطوح کاربری متفاوت و … فرآیند تولید محتوا و سامان‌دهی آن را آسان نموده‌اند.

مثال‌های کاربردی از مدیریت محتوا

همچنین در زمینه مدیریت محتوا با توجه به نوع وب‌سایت و نیازمندی‌های آن، می‌توان حالت‌های زیر را در نظر گرفت:

  • به‌روزرسانی نوشته‌ها در وبلاگ: اگر شما وبلاگی دارید و قصد دارید به طور منظّم نوشته‌هایی را در آن بارگذاری کرده و به‌روزرسانی کنید، مسلماً وردپرس با ابزارهای خاصی که مخصوص وبلاگ طراحی شده در این زمینه انتخاب بهتری است.
  • انجام کار تیمی: در شرایطی که قرار است چندین نفر در یک سایت محتوا قرار دهند، سیستم کاربران تعریف‌شده در وردپرس بسیار مفید خواهد بود. در حالیکه اگر بخواهید صرفاً با فایل‌های html سایت خود را مدیریت کنید، انجام کارهای تیمی و هماهنگی‌های لازم در این زمینه بسیار دشوار خواهد بود.
  • وب‌سایت‌های بزرگ و حجیم: در خصوص وب سایت‌هایی با صدها یا هزاران صفحه، ساختاردهی محتوای وردپرس و قابلیت جستجوکردن که در این ابزار وجود دارد، بسیار ارزشمند است. در حالیکه در مورد سایت‌های ساخته شده با html، شما باید به مدیریت فایل‌های html بپردازید که احتمالاً تعداد آنها نیز بسیار زیاد است.

بهینه‌سازی سرعت سایت با وردپرس یا html

یکی دیگر از معیارها، سرعت سایت است که باید بهینه باشد، چرا که کاربران معمولاً حوصله سایت‌های کند را نخواهند داشت. در ادامه به بررسی این معیار در خصوص html در مقایسه با وردپرس (HTML VS WordPress) می‌پردازیم.

  • سرعت سایت با html: سایت‌هایی که به درستی و اصولی با html ساخته می‌شوند، پتانسیل این را دارند که بسیار سریع عمل کنند. امّا بهینه‌سازی سرعت در سایت‌های کدنویسی شده با html تا حد زیادی بستگی به مهارت توسعه‌دهنده سایت14developer دارد. اگر وی نتواند کدها، تصاویر و اسکریپت‌های احتمالی استفاده شده در سایت را به درستی مدیریت کند، سرعت سایت نیز بهینه نخواهد بود.
  • سرعت سایت با وردپرس: سایت‌های وردپرسی در ساختار پویای خود از فرخوانی پایگاه داده گرفته، تا افزونه‌ها و کدهای دیگری که به کار رفته‌اند بهره می‌برند. لذا این سایت‌ها از سرعت پایین‌تری برخوردار هستند. بهینه‌سازی سرعت سایت در این حالت مشکل‌تر است. برخی موارد مانند استفاده از کش15caching، فشرده‌سازی تصاویر و استفاده حداقلی از افزونه‌ها می‌تواند در این زمینه مؤثر باشد.

عوامل مؤثر در سرعت سایت

بد نیست اکنون که صحبت از بهینه‌سازی سرعت سایت است، برخی عوامل مؤثر در این زمینه را نیز بررسی کنیم:

  • کیفیت هاست: مسلماً محیط ساخت وب‌سایت شما نقش مهمی در سرعت و عملکرد آن دارد. معمولاً هاست‌های اشتراکی نسبت به هاست‌های اختصاصی و یا فضاهای ابری16cloud-based solutions سرعت لود پایین‌تری دارند.
  • بهینه‌سازی تصاویر: فرقی ندارد که از وردپرس یا html برای ساخت وب‌سایت خود استفاده کنید. در هر صورت تصاویری که بهینه نباشند، در سرعت سایت مشکل ایجاد می‌کنند.
  • استفاده از کش: تکنیک‌هایی که از کش یا حافظه (چه در سمت مرورگر و چه در سمت سرور) سود می‌برند به علت آنکه داده‌ها را جهت بازیابی دوباره ذخیره می‌کنند، تأثیر شگرفی در بهبود سرعت وب‌سایت دارند.
  • استفاده از کدهای بهینه: کدنویسی نادرست و غیربهینه چه در وردپرس باشد یا html، در هر صورت باعث کندشدن سایت می‌شود.

برای اطلاعات بیشتر در خصوص بهینه‌کردن سرعت سایت توصیه می‌کنیم مقاله «چگونه زمان پاسخ دهی اولیه سرور را در وردپرس کاهش دهیم؟» را نیز مطالعه بفرمایید.

امنیت سایت با وردپرس یا html

در خصوص امنیت نیز به مقایسه وردپرس و html پرداخته‌ایم که در ادامه به آن اشاره می‌شود.

  • امنیت سایت با html: اگر سایتی تنها با html ساخته شده باشد، احتمالاً دارای ماهیت استاتیک است و خیلی قابلیت‌های پویا و پیچیده‌ای در آن وجود ندارد. از این‌رو به صورت طبیعی چنین وب‌سایتی کمتر در معرض خطرهای امنیتی قرار دارد. البته این بدان معنا نیست که هیچ خطری امنیت سایت ساخته شده با html را تهدید نمی‌کند.
  • امنیت سایت وردپرسی: محبوبیت هر چیزی اثرات نامطلوبی نیز به همراه دارد. وردپرس نیز از این قاعده مستثنی نیست. چون وردپرس ابزاری معروف و محبوب در ساخت وب‌سایت است، هکرها نیز بیشتر بر روی باگ‌ها و خطرات امنیتی که ممکن است در خود نرم‌افزار وردپرس یا تم‌ها و افزونه‌های به کار رفته در آن وجود داشته باشد، تمرکز می‌کنند. برای کاهش خطرات مربوط به امنیت سایت، بهتر است سایت وردپرسی خود را به صورت منظم به‌روزرسانی کنید. همچنین نکات مربوط به امنیت سایت را فراگرفته و در سایت خود اعمال کنید.

نکات مهم برای امنیت سایت

صرف‌نظر از اینکه از وردپرس یا html در سایت خود استفاده کرده باشید، برخی نکات مربوط به امنیت سایت در ادامه آورده شده است تا با پیروی از آنها، امنیت سایت خود را بهبود ببخشید:

  • استفاده از رمز عبور قوی: از رمزهای عبور ضعیف و ساده یا تکراری اجتناب کنید. همچنین می‌توانید از ابزارهای مدیریت رمز عبور17password manager برای تولید و ذخیره‌سازی رمزهای عبور کمک بگیرید.
  • به‌روزرسانی نرم‌افزار: سعی کنید همواره جدیدترین نسخه هر نرم‌افزار، افزونه یا قالبی را در سایت خود استفاده کنید. زیرا معمولاً نسخه‌های جدیدتر باگ‌های امنیتی نسخه‌های قدیمی‌تر را نیز پوشش می‌دهند.
  • تهیه نسخه پشتیبان: پشتیبان‌گیری18backup منظم از هر وب‌سایت یکی دیگر از نکات امنیت سایت است. با این کار، در صورتی که مشکل غیرمنتظره‌ای در سایت شما به وجود بیاید، می‌توانید از نسخه‌های پشتیبان قبلی استفاده کنید.
  • استفاده از منابع معتبر: برای دانلود تم‌ها، افزونه‌ها یا کدهایی که در سایت خود استفاده می‌کنید، تنها از منابع معتبر استفاده کنید.

چه زمانی می‌توان گفت وردپرس یا html بهترین انتخاب است؟

البته که هیچ‌گاه نمی‌توان واژه‌ بهترین را بصورت کلی و مطلق به کار گرفت. ولی با توجه به نیازمندی‌های پروژه‌ و نوع وب‌سایت شما، حالت‌هایی وجود دارند که یکی از دو گزینه انتخاب وردپرس یا html بر دیگری ارجحیت دارد.

بهترین موارد استفاده html برای یک وب‌سایت

در این حالت‌ها و شرایط استفاده از html گزینه مناسب‌تری است:

  • سایت‌های استاتیک ساده: سرعت و کارایی بالای html برای پروژه‌های کوچکی مانند سایت‌های شخصی کوچک، صفحات فرود19landing pages یا وب‌سایتهایی که نیاز به به‌روزرسانی منظم ندارند، آن را به عنوان بهترین گزینه معرفی می‌کند.
  • کنترل کامل روی سایت: اگر شما نیاز دارید که کمترل کاملی بر روی جزئیات و کدهای وب‌سایت خود داشته باشید، html و برنامه‌نویسی سایت بهترین گزینه است. همچنین این گزینه برای حالت‌هایی که شما نمی‌خواهید از افزونه‌ها یا تم‌های توسعه‌داده‌شده توسط دیگران در وب‌سایت خود استفاده کنید، توصیه می‌شود.
  • یادگیری مباحث توسعه وب‌سایت: اگر قصد شما ساخت وب‌سایت نیست. صرفاً می‌خواهید ساختن وب‌سایت را یاد بگیرید و با مباحث پایه‌ای در این حرفه آشنا شوید. در این صورت، استفاده از html و کدنویسی به شما کمک می‌کند تا درک عمیقی از موضوع بدست آورید.

بهترین موارد استفاده وردپرس برای یک وب‌سایت

در حالت‌ها و شرایط زیر استفاده از وردپرس گزینه مناسب‌تری است:

  • وبلاگ‌ها: ویژگی‌های ذاتی که در وردپرس قرار دارد، آن را برای ساختن وبلاگ ایده‌آل کرده است. در این مورد تفاوتی هم ندارد که ابعاد وبلاگ شما در چه حدی باشد. از وبلاگ‌های شخصی گرفته تا انتشارات عظیم، همگی به کمک وردپرس ساخته می‌شوند.
  • وب‌سایت‌های پویا: اگر سایت شما یک وب‌سایت پویا باشد، استفاده از وردپرس گزینه مناسب‌تری است. وب‌سایت پویا دارای ویژگی‌هایی مانند آپدیت منظم مطالب، فرم تماس برای کاربران، قابلیت ثبت‌نام و ورود کاربران و تعامل کاربر با صفحات سایت است. وردپرس ابزارهای لازم برای ساختن چنین وب‌سایتی را در اختیار شما قرار می‌دهد.
  • وب‌سایت‌های فروشگاهی: وردپرس همچنین می‌تواند وب‌سایت‌های فروشگاهی یا تجارت الکترونیک را به خوبی پیاده‌سازی کند. شما با به‌کارگیری پلاگین‌هایی مانند ووکامرس به خوبی می‌توانید چنین سایت‌های تجاری را ایجاد کنید.

جمع‌بندی

مقایسه html و وردپرس (HTML VS WordPress) برای ساخت وب‌سایت موضوع این مقاله بود. شاید به صورت صریح و آنی نتوان گفت که کدام یک از وردپرس یا html را برای وب‌سایت خود انتخاب کنید. این مسئله تصمیمی است که بستگی به اهداف سایت شما، تجارب فنی شما و قابلیت‌هایی که از وب‌سایت خود انتظار دارید، دارد.

درباره html باید گفت که باعث می‌شود کنترل کامل‌تری روی وب‌سایت خود داشته باشید. در واقع برای اشخاصی که با کدنویسی آشنایی دارند یا نیاز به وب‌سایتی استاتیک و ساده دارند، گزینه مناسب استفاده از html است. در نقطه مقابل وردپرس کاربری آسانی را برای شما به ارمغان می‌آورد. این ابزار برای افرادی با تمامی سطوح فنی قابل استفاده است. به خصوص اگر سایت شما پویا بوده و قابلیت‌های پیچیده‌تری نیاز دارد، استفاده از وردپرس را توصیه می‌کنیم. امیدواریم که مطالب این مقاله توانسته باشد به شما در تصمیم‌گیری میان وردپرس یا html کمک کند.

پاورقی:

  • 1
    JavaScript
  • 2
    e-commerce
  • 3
    Static
  • 4
    forms
  • 5
    content management system
  • 6
    user-friendly
  • 7
    visual editor
  • 8
    portfolios
  • 9
    e-commerce stores
  • 10
    drag-and-drop builders
  • 11
    search engine optimization
  • 12
    WooCommerce
  • 13
    Membership Site
  • 14
    developer
  • 15
    caching
  • 16
    cloud-based solutions
  • 17
    password manager
  • 18
    backup
  • 19
    landing pages

دیدگاهتان را بنویسید

در صورتی که از خواندن مقاله فوق لذت برده‌اید، احتمالا مطالب کتاب های زیر نیز می تواند برای شما مفید باشد. توصیه لرن بلاگ آن است که چنین کتاب هایی را تهیه کرده یا در صورت وجود نسخه آنلاین، به مطالعه آنلاین آنها بپردازید: