لرن بلاگ

سئوی وردپرس، آموزش کامل سئوی یک وب‌سایت وردپرسی

مقدمه

سئوی وردپرس یا یک وب‌سایت وردپرسی چیست؟ تصور کنید که شما صاحب یک کتاب‌فروشی خوب در تهران هستید. اگر کسی عبارت "کتاب‌فروشی نزدیک {محله ای در تهران که مغازه شما در آنجا واقع شده}" را در گوگل جستجو کند، قطعا می‌خواهید که وب‌سایت وردپرسی مربوط به کتاب‌فروشی شما در بالای نتایج جستجو ظاهر شود، درست است؟ شما می‌توانید با اجرای موثرترین استراتژی‌های سئوی وردپرس، نسبت به وقوع چنین مسئله‌ای اطمینان حاصل کنید. ظاهر شدن وب‌سایت شما در بالای صفحه نتایج، چیزی است که برای دست‌یابی به آن، باید مدت زمانی را صرف بهینه‌سازی سایت خود کنید. با سرمایه‌گذاری در سئوی وردپرس، می‌توانید از رقبای خود متمایز شوید. لذا در اینجا به آموزش کامل سئوی یک وب‌سایت وردپرسی می‌پردازیم.

سئو چیست؟

برای بررسی سئوی وردپرس و سئوی یک وب‌سایت وردپرسی، ابتدا باید بدانیم سئو چیست. سئو یا بهینه‌سازی موتور جستجو1search engine optimization، فرآیند افزایش ترافیک رایگان و ارگانیک وب‌سایت شما با بهبود رتبه و دید شما در موتورهای جستجو مانند گوگل است. هنگامی که محتوای سایت خود را بهینه می‌کنید، احتمال قرار گرفتن در قسمت بالایی SERP2search engine results page (صفحه نتایج موتور جستجو) برای کلمه کلیدی که هدف قرار می‌دهید، افزایش می‌یابد.
اکنون که متوجه شدید سئو چیست، بیایید به این موضوع بپردازیم که چرا برای کسب و کار شما بسیار مهم است.

چرا سرمایه‌گذاری در سئو وردپرس بسیار مهم است؟

یک نکته مهم برای شروع کار: اهمیت بهینه‌سازی موتور جستجو مختص وب‌سایت‌های وردپرسی نیست. صرف نظر از اینکه کجا یا چگونه سایت خود را ایجاد می‌کنید، سرمایه‌گذاری در سئو ارزشمند خواهد بود. وب‌سایت وردپرسی شما نیز از این قاعده مستثنی نیست.
بهینه‌سازی وب‌سایت وردپرسی و محتوای آن، احتمال دسترسی پیدا کردن به افرادی را که به طور فعال در جستجوی اطلاعات مرتبط با خدمات و محصولات شما هستند، افزایش می‌دهد. از آنجا که این اتفاق به صورت ارگانیک و با سعی و تلاش شما رخ می‌دهد، شما به گوگل یا موتور جستجوی دیگری پول نمی‌دهید تا محتوای خود را در بالای صفحه نتایج قرار دهید.

ایجاد محتوای ارگانیک که در گوگل رتبه بندی می‌شود از این جهت نیز مفید است که وب‌سایت و اطلاعات شما به احتمال زیاد برای بازدیدکنندگان قابل اعتمادتر به نظر می‌رسد (در قیاس با یک تبلیغ پولی که باعث قرارگیری سایت شما در بالای SERP شود). هر کسی که صاحب یک وب‌سایت تجاری است باید سئوی سایت خود را بهبود بخشد زیرا این یک راه ساده و موثر برای افزایش ترافیک و شهرت و در نتیجه کسب درآمد بیشتر است.

راهنمای جامع سئوی وردپرس: ارائه بهترین روش‌ها برای بهبود سئوی یک وب‌سایت وردپرسی

آیا برای بررسی بهترین شیوه‌های بهبود سئوی یک وب‌سایت وردپرسی که می‌توانید برای بهبود وب‌سایت خود، افزایش ترافیک ارگانیک و افزایش اقتدار برند خود در موتورهای جستجو اعمال کنید، آماده هستید؟ پس با بررسی اولین نکته کار را آغاز می‌کنیم.

نکته اول: بررسی قابل رویت بودن سایت وردپرسی

به عنوان قانون شماره یک در مورد چگونگی بهبود سئوی وردپرس باید به طور خلاصه بیان کرد: تیک خوردن تمام باکس‌های بخش تنظیمات وردپرس در این قسمت را به خوبی بررسی کنید. با اطمینان از اینکه تنظیمات شما در وردپرس به گونه‌ای صورت گرفته است که سایت شما در موتورهای قابل بررسی است، شما به خودتان لطف بزرگی می‌کنید. وردپرس دارای یک نوع تنظیم است که به شما امکان می‌دهد وب‌سایت خود را از دید موتورهای جستجو پنهان کنید. این تنظیمات می‌تواند هنگام ساخت یا بازسازی سایت شما مفید باشد. شما نمی‌خواهید بازدیدکنندگان کار شما را در حال پیشرفت ببینند. اما بعد از اتمام کار باید آن را از حالت پنهان خارج کنید.
این ویژگی در داشبورد وردپرس شما در بخش settings وجود دارد:

تصویر مربوط به بخش تنظیمات وردپرس

حتماً دوباره بررسی کنید که به طور تصادفی این ویژگی را فعال نکرده باشید، همچنین پس از هر بار بازسازی سایت خود و تکمیل وب‌سایت نیز حواستان باشد که این تنظیمات به درستی صورت پذیرفته باشد. اگر این تنظیمات روشن است، دیگر مهم نیست که چقدر در سئوی سایت خود سرمایه‌گذاری می‌کنید، وب‌سایت شما رتبه خوبی نخواهد داشت.

نکته دوم: به‌روزرسانی لینک‌های دائمی3permalinks وب‌سایت

پیوند یا لینک دائمی یک آدرس اینترنتی دائمی یا لینک به یک پست، صفحه یا وبلاگ خاص در وب سایت شما است. پیوندهای دائمی به وضوح بیان می کنند که موضوع پست، صفحه یا وبلاگ شما در واقع چیست (در خود URL معمولا عناوین صفحات و پست‌ها قرار می‌گیرند) و بازدیدکنندگان متوجه می شوند که روی چه چیزی کلیک می‌کنند. با این حال، این لینک‌ها هدف دومی نیز دارند، که همان سئو است.

شما باید لینک های دائمی خود را تغییر دهید تا نه تنها تجربه کاربر را بهبود ببخشید بلکه سئوی سایت خود را نیز بهبود بخشید. زیرا موتورهای جستجو لینک های دائمی را می‌خوانند تا تعیین کنند که آیا وب‌سایت شما پاسخ‌هایی به سؤالات یک جستجوی خاص در خود دارد یا خیر، داشتن پیوندهای دائمی طولانی یا نامربوط می‌تواند تلاش‌های بهینه‌سازی شما را تحت تأثیر قرار دهد.

به عنوان مثال، در مورد کتاب‌فروشی شما، اگر صفحه‌ای اختصاص داده شده به کتاب‌های پرفروش سال 2023 داشته باشید، پیوند دائمی شما ممکن است چیزی شبیه به این باشد: www.mysite.com/کتاب-های-پرفروش-2023.
برای تغییر پیوندهای دائمی خود جهت گنجاندن توضیحات محتوای دقیق، به داشبورد وردپرس خود بروید، روی settings و سپس permalinks کلیک کنید.

نکته سوم: استفاده از برچسب‌ها و دسته‌بندی‌ها

برچسب‌ها4tags و دسته‌بندی‌ها5categories به شما اجازه می دهند صفحات وب سایت و پست های وبلاگ خود را به گروه‌های خاص و یا گسترده‌ای گروه‌بندی کنید. این کار سئو شما را بهبود می‌بخشد زیرا موتورهای جستجو را قادر می‌سازد تا ساختار و محتوای وب‌سایت شما را درک کنند.

خبر خوب این است که بسیاری از اصلاحات سئوی وردپرس به بهبود تجربه کاربر نیز کمک می کنند. برچسب‌ها و دسته‌بندی‌ها همچنین تجربه کاربری وب‌سایت شما را بهبود می‌بخشند و به بازدیدکنندگان اجازه می‌دهند تا به سرعت محتوایی را که جستجو می‌کنند پیدا کنند. این کار همچنین مدیریت تمام محتوای وب‌سایت شما را برای خودتان آسان‌تر می‌کند.

برچسب‌ها

برچسب‌ها مانند کلمات کلیدی هستند که می‌توانید برای توصیف آنچه که یک صفحه یا پست خاص در مورد آن نوشته شده است، استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر ما در مورد وب سایت کتاب‌فروشی شما فکر کنیم، برچسب های یکی از صفحات شما ممکن است به صورت «داستان»، «رمان» و یا «علمی» تنظیم شده باشد.
برای اضافه کردن یک برچسب جدید یا مشاهده برچسب‌های فعلی خود، به داشبورد وردپرس خود بروید و روی posts و سپس tags کلیک کنید.

تصویر مربوط به اضافه کزدن برچسب در وردپرس

در این قسمت به کمک گزینه Add New Tag می‌توان برچسب جدید اضافه کرد. همچنین می‌توانید لیست برچسب‌هایی را که قبلا ایجاد شده‌اند، در این قسمت ملاحظه کنید.

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها نیز مشابه برچسب‌ها به گروه‌بندی کردن مطالب پست‌ها و صفحات کمک می‌کنند، اما در واقع گروه‌های ایجادشده توسط آن‌ها به شکل گسترده‌تر و عام‌تری عمل می‌کنند. مثلا در مثال سایت کتاب‌فروشی، دسته‌بندی‌های کلی می‌تواند به شکل «کتاب‌های آنلاین»، «کتاب‌های چاپی» و «کتاب‌های الکترونیک» بر روی مطالب سایت اعمال شود.
برای بررسی دسته‌بندی‌ها در سایت خود و همچنین افزودن دسته‌بندی جدید به سایت، می‌توانید از بخش posts و سپس categories اقدام کنید.

تصویر مربوط به دسته بندی ها در وردپرس

نکته چهارم: استفاده از افزونه‌های سئو

ما افزونه‌های وردپرس را به دلایل بسیاری دوست داریم. برای شروع، افزونه‌ها عملکرد وب‌سایت شما را با اضافه کردن ویژگی‌هایی که به صورت استاندارد در نرم افزار وردپرس وجود ندارند، بهبود می‌دهند. به علاوه، آنها برای مبتدیان کار را آسان می‌کنند. ده‌ها هزار افزونه در دسترس هستند که بسیاری از آنها می‌توانند به شما در بهبود سئو سایت وردپرسی کمک کنند. اگر هنوز در حال تعیین افزونه‌ای هستید که می‌خواهید در سایت خود پیاده سازی کنید، می‌توانید مخزن افزونه وردپرس6WordPress plugin library را برای گزینه‌هایی که متناسب با نیازهای شما باشند، جستجو کنید.

افزونه‌های سئو ویژگی‌هایی را برای کمک به شما در ساخت نقشه سایت با فرمت XML، پیاده‌سازی برچسب‌ها و دسته‌بندی‌ها، بهینه‌سازی عناوین و محتوای سایت شما با استفاده از عبارات و کلمات کلیدی، کنترل نحوه ناوبری سایت شما و … ارائه می‌دهند. برخی از افزونه‌های محبوب سئوی وردپرس عبارتند از: Yoast SEO ، All In One SEO Pack و SmartCrawl Pro.

تصویر WordPress SEO plugins

نکته پنجم: استفاده کردن از نقشه سایت با فرمت XML

نقشه سایت XML7XML sitemap یک فایل کدنویسی‌شده در بخش سرور سایت شما است که شامل تمامی صفحات وب‌سایت می‌شود. موتورهای جستجو جهت یافتن، ارزیابی و رتبه‌بندی محتوای سایت شما از نقشه‌های سایت XML استفاده می‌کنند. اگر دانش کدنویسی گسترده‌ای داشته باشید و بخواهید نقشه سایت XML خود را به صورت دستی ایجاد کنید، قضیه متفاوت خواهد بود. اما در غیر این صورت، بهترین گزینه در این زمینه برای شما، افزودن یک افزونه به سایت خود است. افزونه‌ای مانند Yoast SEO، یا حتی افزونه‌های اختصاص داده شده به ایجاد نقشه‌های سایت، مانند Google XML Sitemaps، که نقشه‌های سایت شما را به طور خودکار برای شما می‌سازد، گزینه‌های مناسبی در این راستا هستند.

نکته ششم: استفاده کردن از لینک‌های داخلی در سایت

برای بهبود سئو خود، باید اعتبار وب‌سایت خود را افزایش دهید. یکی از اصلی‌ترین راه‌هایی که موتورهای جستجو برای تعیین اعتبار سایت شما استفاده می‌کنند، میزان پیوندهای داخلی8internally link شما به صفحات، پست‌ها، وبلاگ‌ها و سایر مطالب است.
برای پیوند دادن به محتوای دیگر، می‌توانید کلماتی را که می‌خواهید لینک بر روی آنها اعمال شود، در صفحه خود برجسته کنید، سپس روی دکمه پیوند در نوار ابزار وردپرس کلیک کنید و آدرسی9URL را که می‌خواهید به آن پیوند دهید کپی و جایگذاری کنید. بعد از انجام این کار، کلمات مرتبط زیر خط کشیده می‌شوند و حاوی آدرسی خواهند بود که می‌خواهید بازدیدکنندگان خود را به آن هدایت کنید.

تصویر مربوط به نحوه highlight کردن در وردپرس

نکته هفتم: بهینه‌کردن تصاویر

شما در سایت وردپرسی تقریبا همه چیز را می‌توانید بهینه کنید. تصاویر نیز از این قاعده مستثنی نیستند. برای بهینه‌سازی تصاویر، از متن جایگزین تصویر10Image-Alt-Text استفاده کنید. موتورهای جستجو متن جایگزین تصویر را که شرح تصاویر شما هستند، می‌خوانند تا سایت شما را رتبه‌بندی کنند و تعیین کنند که آیا عکس‌های شما اطلاعاتی را دارند که توسط کاربران جستجو می‌شود یا خیر.

اگر برای اضافه کردن متن جایگزین تصویر کمک نیاز دارید، به افزونه مفیدی مانند SEO Optimized Images نگاه کنید. شما می‌توانید از طریق لیست ویژگی‌های افزونه‌ها و بررسی آن‌ها اطمینان حاصل کنید که آن‌ها به شما اجازه می‌دهند متن جایگزین تصویر را اضافه کنید. البته مهم نیست که کدام افزونه را نصب می‌کنید، منطقه ای که در آن متن جایگزین تصویر وارد می‌شود معمولاً چیزی شبیه به این خواهد بود:

تصویر مربوط به چگونگی افزودن alt به تصاویر

شما باید توضیحات خود را در بخش Alt text وارد کنید. هنگامی که شما در حال اضافه کردن متن جایگزین تصویر هستید، و توصیفی دارید که در آن کلمات چند بخشی وجود دارد (عبارت هایی که چندین کلمه در خود دارند و کلا یک معنا دارند)، از خط تیره برای جدا کردن کلمات استفاده کنید. این کار به موتورهای جستجو می‌گوید که شما در حال نوشتن چندین کلمه مختلف هستید.

مثالی از وارد کردن Alt text

به عنوان مثال اگر می‌خواهید عبارت WordPress Contact Form Builder را در توضیح جایگزین تصویر وارد کنید بهتر است که آن را به شکل WordPress-Contact-Form-Builder به کار ببرید. نه اینکه بخواهید به شکل‌هایی چون WordPressContactFormBuilder و یا WordPress_Contact_Form_Builder عمل کنید.
نکته مهم دیگری که باید در مورد متن جایگزین تصویر ذکر شود آن است که مهمترین دلیل استفاده از متن جایگزین برای افراد با ناتوانی‌های جسمی است که بتوانند متوجه محتوای سایت بشوند و در اصطلاح اهداف مربوط به دسترسی وب11website accessibility برای این افراد محقق شود. با این حال، این متن می‌تواند برای سئو نیز مفید باشد.

لذا هنگامی که متن جایگزین تصویر خود را می‌نویسید، در صورت امکان کلمه کلیدی را که مرتبط باشد، قرار دهید و توضیح شما باید به گونه‌ای باشد که به محتوای تصویر مربوط باشد. به یاد داشته باشید، از آنجا که متن جایگزین برای بهره‌مندی افراد دارای معلولیت استفاده می‌شود، باید به طور دقیق آنچه را که تصویر شده است، توصیف کند.

نکته هشتم: استفاده کردن از لینک‌های خارجی Nofollow

هنگامی که شما به صورت داخلی به صفحات سایت خود پیوند می‌دهید، به سایت خودتان به نوعی اعتبار می‌بخشید. هنگامی که به سایت های دیگر به عنوان منابع مطالب خود پیوند یا ارجاع می‌دهید در واقع معتقد هستید که بازدیدکنندگان سایت شما باید آن مطالب را نیز بخوانند. با این کار در واقع به افزایش اعتبار آن سایت‌ها کمک می‌کنید. پیوند خارجی چیز خوبی برای سئوی سایت شما است، اما همچنین باعث بهبود سئوی آن صفحاتی می‌شود که در وب‌سایت خود به آنها ارجاع داده‌اید.
برای این منظور بهتر است لینک‌های خارجی (لینک‌هایی که به سایت‌های دیگر ارجاع می‌دهند) را به صورت Nofollow ایجاد کنید.

این‌گونه پیوندها چندین هدف را دنبال می‌کنند. هم از اسپم و هرزنامه در وب‌سایت شما جلوگیری می‌کنند و هم مانع از آن می‌شوند که موتورهای جستجو بتوانند آن آدرس‌هایی را که به سایت‌های دیگر در وب‌سایت خود لینک داده‌اید، دنبال کنند. در نتیجه، شما فقط رتبه‌بندی وب‌سایت وردپرسی خود را بهبود می‌بخشید و از این بابت کمکی به بهبود سئوی سایت‌های دیگر (که ممکن است رقیب شما باشند) نکرده‌اید.

شما می‌توانید به صورت دستی یک لینک Nofollow ایجاد کنید یا هر روش دیگری را برای این کار برگزینید. در تصویر زیر یک نمونه تگ a را مشاهده می‌کنید که به کمک شاخصه rel=nofollow به یک لینک Nofollow تبدیل شده است.

تصویر مربوط به ایجاد لینک nofollow

نکته نهم: مدیریت کردن امنیت سایت

از آنجایی که موتورهای جستجو عاشق وب‌سایت‌های امن هستند، برای بالابردن اعتبار و رتبه‌بندی سایت خود بهتر است به امنیت سایت توجه مناسبی داشته باشید.

برخی پلن‌های هاست‌های وردپرس، امنیت سایت شما را به صورت پیش‌فرض در نظر می گیرند. اما اگر در این راستا به کمک نیاز دارید، شاید اضافه کردن یک افزونه مانند Wordfence Security یا iThemes Security برای افزایش حفاظت از سایت شما راهکار مناسبی باشد.

نکته دهم: استفاده کردن از یک تم سریع

برای بهبود سئوی وردپرس خود، به سرعت سایت و صفحات آن نیز باید توجه داشته باشید. با توجه به آمار می‌دانیم که زمان بارگذاری صفحه شما می‌تواند به طور قابل توجهی بر تجربه کاربری سایت شما تأثیر بگذارد. اما آیا می‌دانستید که موتورهای جستجو نیز هنگام تعیین رتبه وب‌سایت شما، سرعت را در نظر می‌گیرند؟

بله درست است. سرعت سایت برای بهبود سئوی آن نیز مهم است. پس برای بدست آوردن نتایج مناسب، از تم‌های وردپرس بهینه‌سازی‌شده برای سئو استفاده کنید یا به عبارتی از تم و قالبی استفاده نمایید که به سریع بودن شهرت داشته باشید.

شما می‌توانید از ابزارهای آنلاینی که سرعت صفحه‌های سایت‌ها را اندازه می‌گیرند، مانند Google PageSpeed Insights، استفاده کنید تا بفهمید سایت شما چقدر سریع است. از آنجا، شما پیشنهاداتی را در مورد چگونگی تعمیر سایت خود برای سریعتر کردن آن دریافت خواهید کرد. اگر هر کاری که می‌توانید انجام داده‌اید و سایت شما هنوز کند است، پیشنهاد می‌کنیم مطمئن شوید که تم شما مشکلی ندارد.

جمع‌بندی

هر کسی می‌تواند سئوی سایت وردپرسی خود را بهبود بخشد. با اجرای برخی از نکات ذکر شده یا همه آنها، شما اعتبار وب‌سایت خود را افزایش می‌دهید و باعث بهبود رتبه سایت خود در تمامی موتورهای جستجو می‌شوید و هنگامی که به این هدف دست یابید، افزایش بازدیدکنندگان وب‌سایت، افزایش مشتریان و تبدیل شدن به یک سایت الگو در حرفه خود را تجربه خواهید کرد. همچنین برای علاقه مندان به یادگیری WordPress خواندن این مقاله «وردپرس چیست؟» را نیز توصیه می کنیم.

پاورقی:

  • 1
    search engine optimization
  • 2
    search engine results page
  • 3
    permalinks
  • 4
    tags
  • 5
    categories
  • 6
    WordPress plugin library
  • 7
    XML sitemap
  • 8
    internally link
  • 9
    URL
  • 10
    Image-Alt-Text
  • 11
    website accessibility
در صورتی که از خواندن مقاله فوق لذت برده‌اید، احتمالا مطالب کتاب های زیر نیز می تواند برای شما مفید باشد. توصیه لرن بلاگ آن است که چنین کتاب هایی را تهیه کرده یا در صورت وجود نسخه آنلاین، به مطالعه آنلاین آنها بپردازید: