لرن بلاگ

تصویر بنر مقاله Page Authority چیست؟

Page Authority چیست؟ افزایش اعتبار صفحه سایت برای سئو

مقدمه

اعتبار صفحه سایت یا همان Page Authority که به اختصار با PA نیز نشان داده می‌شود، نمره‌ای است که موتورهای جستجو به صفحات وب‌‌سایت‌ها می‌دهند. در واقع در پاسخ به پرسش Page Authority چیست؟ باید بگوییم معیاری است که احتمال ظاهرشدن صفحات در نتایج جستجوی موتورهای جستجو را نشان می‌دهد. در واقع شما می‌توانید این‌ گونه تصور کنید که هر چه Page Authority برای یک صفحه وب‌سایت بالاتر باشد، موتورهای جستجو بیشتر به آن صفحه اعتماد می‌کنند و احتمال ظاهر شدن آن در رتبه‌های بالاتر، بیشتر است. این نمره اعتبار صفحه بر اساس معیارهای مختلفی ارزیابی می‌شود. یکی از این معیارها کمیت و کیفیت لینک‌هایی است که به آن صفحه سایت ارجاع می‌دهند.

معیار Page Authority مقداری بین صفر تا 100 دارد. هر چه نمره اعتبار صفحه سایت بالاتر برود، احتمال رنکینگ1ranking بهتر صفحه در موتورهای جستجو نیز افزایش می‌یابد. همچنین سیستم نمره‌گذاری برای صفحات حالت لوگاریتمی دارد. یعنی هر چه بخواهید نمره بالاتری برای صفحه سایت به دست بیاورید، کار سخت‌تری در پیش‌رو دارید.

تفاوت میان PageRank و Page Authority چیست؟

معیار PageRank که توسط گوگل محاسبه می‌شود، الگوریتم‌هایی دارد که بیشتر بر روی کیفیت و تعداد لینک‌های ارجاع‌دهنده به یک صفحه تمرکز می‌کند. در حالی که Page Authority معیاری است که عوامل دیگری را هم در نظر می‌گیرد. از جمله این عوامل، کیفیت محتوای صفحه و مرتبط بودن لینک‌ها با موضوع صفحه سایت هستند. در واقع هنگامی که صفحه‌ای با PageRank بالا به یک صفحه از سایت شما لینک بدهد (ارجاع بدهد) باعث افزایش اعتبار صفحه سایت شما می‌شود.

نمره Page Authority چگونه محاسبه می‌شود؟

اکنون که متوجه شدید Page Authority چیست، بهتر است به بررسی این موضوع بپردازیم که این معیار چگونه محاسبه می‌شود. موتورهای جستجو از الگوریتم‌های پیچیده‌ای جهت تعیین Page Authority استفاده می‌کنند. ما در اینجا به جزئیات این مسئله نمی‌پردازیم. صرفاً جهت آشنایی شما برخی مسائل ذکر می‌شوند تا شاید بتوانید به کمک آنها به افزایش اعتبار صفحه سایت خود بپردازید.

در اصل عوامل اصلی در محاسبه Page Authority کیفیت لینک‌های ارجاع‌‌دهنده به صفحه سایت و مرتبط بودن آنها با محتویات صفحه هستند. برخی عواملی که بر روی این محاسبه تأثیرگذارند و معمولاً ابزارهای آنلاینی که این معیار را گزارش می‌کنند، از آنها کمک می‌گیرند، به صورت فهرست‌وار در اینجا آورده شده‌اند:

  1. قدرت لینک ارجاع‌ دهنده (چه از نظر کیفیت لینک و چه از نظر تعداد لینک‌ها)
  2. ترافیک طبیعی سایت (که معمولاً به صورت ماهانه میانگین گرفته شده و محاسبه می‌شود)
  3. بررسی درصد بالای ناگهانی از لینک‌های ارجاع دهنده که طبیعی به نظر نمی‌رسد
  4. نبودن تعادل میان ترافیک طبیعی سایت و لینک‌های ارجاع دهنده
  5. تعداد بیش از اندازه زیاد دامنه‌های ارجاع دهنده که IP مشابهی دارند
  6. حضور دامنه‌ای دیگر در میان دامنه‌های ارجاع دهنده که پروفایل لینک‌دهی مشابهی دارد

البته همان‌طور که گفتیم، الگوریتم‌های به کار رفته پیچیده هستند و در اینجا و این بخش از مقاله صرفاً جهت آشنایی شما به توصیف برخی موارد پرداختیم.
به عنوان مثال یکی از سایت‌هایی که به محاسبه Page Authority می‌پردازد، در این لینک مشاهده می‌کنید. با معرفی آدرس سایت خود در این ابزار و زدن دکمه Analyze می‌توانید به جزئیّات مربوط به آن صفحه سایت دست یابید.

نمره قابل قبول و خوب در Page Authority چه میزان است؟

همان‌طور که در بخش «Page Authority چیست؟» در ابتدای مقاله ذکر شد، این معیار در اکثر ابزارها مقداری بین صفر تا 100 به خود می‌گیرد. هر چه مقدار این معیار بیشتر باشد، به معنای افزایش اعتبار صفحه سایت شما است.

در تصویر زیر این معیار برای یک سایت فرضی در ابزار ذکر شده در بخش قبل ارزیابی شده است.

تصویر ارزیابی Page Authority برای یک صفحه سایت

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، نمره معیار Page Authority برابر 19 گزارش شده است. همچنین این ابزار نکاتی در خصوص وضعیت صفحه سایت ذکر می‌کند. مثلاً عبارت ″Poor traffic to backlink ratio″ در مورد اعتبار صفحه سایت موردنظر در این مثال آورده شده است.

به طور کلی می‌توان گفت که مقدار حداقل 50 برای Page Authority صفحات سایت، نمره خوبی لحاظ می‌شود. البته ابزار ذکرشده خودش با ابراز عبارت‌هایی مانند موارد زیر، به شما در خصوص خوب یا بد بودن این معیار گزارش می‌دهد:

  • Low authority
  • Low authority but niche relevant
  • Average
  • Good
  • Good and niche relevant

مثلاً در تصویر زیر گزارشی از یک صفحه سایت با اعتبار بالا را مشاهده می‌کنید که عبارت ″Excellent and niche relevant″ در مورد آن به کار رفته است. این عبارت معین می‌کند که اعتبار صفحه عالی بوده و دارای پروفایل بک‌لینک2backlink قدرتمندی است.

تصویر محاسبه Page Authority برای یک صفحه با اعتبار بالا

البته این کار صحیحی نیست که شما بخواهید معیار Page Authority صفحه سایت خود را با هر سایت دیگری مقایسه کنید. مثلاً اگر شما یک سایت خبری کوچک برای شهر یا محله خود ساخته‌اید، نباید آن را با سایت بزرگ و معروفی همچون New York Times مقایسه کنید!

به جای این کار بهتر است، صفحه سایت خود را با سایت‌های مشابه و هم‌سطح با سایت خود مقایسه کنید. مثلاً سایت دیگری که برای شهر دیگری در کشور شما خبر تولید می‌کند، می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

راهکار افزایش اعتبار صفحه سایت

به طور کلی می‌توان راهکار افزایش اعتبار صفحه سایت را در مواردی چون ایجاد محتوای با کیفیت، به دست آوردن بک‌لینک (لینک ارجاع‌دهنده) از دامنه‌های معتبر و همچنین کاهش هرزنامه و فاکتور spam در این معیار خلاصه کرد.
در ادامه به برخی عواملی که به افزایش اعتبار صفحه سایت و یا به عبارتی بهبود Page Authority کمک می‌کنند، اشاره می‌کنیم.

قدمت و قابل اطمینان بودن

صفحات وب‌سایت‌ها هر چه بیشتر آنلاین باشند زمان بیشتری برای افزایش Authority دارند. زیرا هر چه زمان می‌گذرد، یک صفحه وب‌سایت ممکن است لینک‌های بیشتری را از سایر صفحات دریافت کند. این مسئله بر روی افزایش اعتبار صفحه سایت بسیار اثرگذار است. در واقع موتورهای جستجو صفحه‌ای را قابل اطمینان و دارای اعتبار می‌دانند که تاریخچه‌ای داشته باشد. هر چه یک صفحه وب‌سایت به مدّت بیشتری آنلاین باشد، احتمال اینکه توسط موتورهای جستجو به عنوان صفحه‌ای معتبر شناخته شود، بالاتر می‌رود.

البتّه به مرور زمان صفحات قدیمی‌تر وب‌سایت‌ها نیاز به‌روزرسانی پیدا می‌کنند. محتوای غنی و به‌روزرسانی‌های منظّم صفحات وب‌سایت، به افزایش کیفیت و اعتبار آنها کمک می‌کند.

شهرت و محبوبیت

اگر محتوای سایت شما بتواند به خوبی با مخاطب ارتباط برقرار کند، آنها ممکن است آن صفحه سایت را به اشتراک بگذارند. اگر هم وب‌سایتی داشته باشند، شاید به آن صفحه لینک ارجاع بدهند. همچنین شما نیز می‌توانید در هر صفحه سایت خود به سایر صفحات سایت که فکر می‌کنید مطالب آنها برای مخاطبان جالب است لینک بدهید. به این نوع لینک‌ها، لینک داخلی3Internal links گفته می‌شود و می‌تواند به افزایش اعتبار صفحه سایت شما کمک کند.

توجه داشته باشید که وقتی محتوا در فضاهای مجازی به اشتراک گذاشته می‌شود، افراد بیشتری آن را مشاهده خواهند کرد. ممکن است آنها مطالب را در شبکه‌های خود به اشتراک بگذارند. در نتیجه مخاطبانی که شما قبلاً نمی‌توانستید به آنها دسترسی داشته باشید، محتوای سایت شما را مشاهده می‌کنند.

تازگی و به‌روزبودن

شاید افرادی که نمی‌دانند Page Authority چیست، فکر می‌کنند معیاری است که در واقع صرفاً به قدمت و اعتبار یک سایت مربوط می‌شود. در حالی که امروزه موتورهای جستجو به بررسی به‌روزبودن محتوای وب‌سایت‌ها می‌پردازند. آنها این مسئله را در رتبه‌بندی صفحات در نتایج جستجو اثر می‌دهند. لذا باید محتوای صفحات سایت خود را مرتب به‌روز‌رسانی کنید و محتوای تازه و مناسب با زمان حال در سایت منتشر کنید. مثلاً در موارد زیر شاید به‌روزرسانی محتوا و بهینه‌کردن آن ضروری باشد:

  • الگوریتم‌های گوگل تغییر پیدا کرده و این مسئله بر روی محتوای سایت شما نیز تأثیرگذار است.
  • متوجه می‌شوید که رتبه صفحه سایت شما به مرور در حال پایین آمدن در موتورهای جستجو است.
  • می‌خواهید رتبه صفحه سایت خود را بالاتر ببرید.
  • اطلاعات و مطالب جدیدی در خصوص موضوع مقاله سایت شما وجود دارد که شما باید آنها را نیز در محتوای صفحه لحاظ کنید.
  • تغییرات مهمی در صنعت کاری شما رخ داده است.
  • شما خودتان به‌روزرسانی‌هایی در تجارت و رشته کاری خود داشته‌اید.

دلیل تغییر Page Authority چیست؟

عوامل گوناگونی ممکن است بر روی Page Authority سایت شما و در نتیجه سئوی سایت اثرگذار باشند. از جمله این عوامل، تغییر در الگوریتم‌های موتورهای جستجو، به‌روزرسانی سایت شما و افزایش قدرت و اعتبار رقبای شما هستند. از دیگر دلایلی که باعث تغییر Page Authority می‌شوند، می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • به مرور زمان عملکرد رقبای شما بهتر بوده و از آنجا که Page Authority یک کمیت نسبی است، شما مشاهده می‌کنید که اعتبار صفحه سایت شما کم شده است.
  • استراتژی‌های سئو به کار رفته توسط شما مؤثر نبوده یا لااقل اثرات منفی آن بیشتر از تأثیرهای مثبت آن بوده است.
  • تلاش‌های شما برای لینک‌سازی چندان نتیجه‌بخش نبوده است.
  • لینک‌های ارجاع‌دهنده به سایت شما، از منابع معتبری نبوده‌اند.
  • لینک‌دهی‌های نامناسبی برای سایت شما صورت گرفته است که تأثیر منفی بر سئو سایت گذاشته است.

اگر به دنبال افزایش اعتبار صفحه سایت خود هستید، بهتر است این‌گونه مسائل را در مورد سایت خود بررسی کنید. در صورتی که نیاز به اصلاح و یا تلاشی در جهت رفع این مشکلات احساس می‌کنید، اقدام لازم را انجام دهید.

جمع‌بندی

در این مقاله به پرسش «Page Authority چیست» پاسخ دادیم. در خصوص نحوه محاسبه آن توضیحاتی ارائه کردیم. همچنین راهکارهایی برای افزایش اعتبار صفحه سایت ارائه شد. البته تنها Page Authority نیست که به رتبه‌بندی سایت شما در موتورهای جستجو کمک می‌کند. معیارهای دیگری نیز وجود دارند. اگر وب‌سایت شما، یک سایت وردپرسی است، توصیه می‌کنیم مقاله سئوی وردپرس را نیز مطالعه بفرمایید تا بیشتر با مسئله سئو سایت آشنا شوید.

پاورقی:

  • 1
    ranking
  • 2
    backlink
  • 3
    Internal links
در صورتی که از خواندن مقاله فوق لذت برده‌اید، احتمالا مطالب کتاب های زیر نیز می تواند برای شما مفید باشد. توصیه لرن بلاگ آن است که چنین کتاب هایی را تهیه کرده یا در صورت وجود نسخه آنلاین، به مطالعه آنلاین آنها بپردازید: